Bekijk de inhoud

CITROËN: 100 JAAR DURF EN INNOVATIE

HET ERFGOED VAN CITROËN

Al sinds 1919 geeft Citroën blijk van durf en betoont het doorheen zijn geschiedenis een nooit aflatende gehechtheid aan de mens.

Met zijn bijna honderdjarige erfgoed van meer dan 300 modellen, waarvan sommige voor altijd een stempel hebben gedrukt op de autosector, heeft Citroën een plaats in het hart van elke Fransman.

Het is op deze epische reis, waar het visionaire genie van André Citroën aan de basis van lag, dat wij u zullen meenemen.

DE OORSPRONG VAN HET LOGO

Tijdens een reis naar Polen in 1900 ontdekte André Citroën de toen nog nieuwe productiemethode met metalen tandwielen. Een van de systemen gebruikte V-vormige tanden. De toekomstige oprichter van Citroën, een ingenieur en polytechnicus in hart en nieren, kocht de licentie over en paste het systeem aan voor zijn fabrieken in Frankrijk. Hij maakte van de twee V-vormige tanden meteen ook het embleem van zijn eerste onderneming.

100 JAAR GESCHIEDENIS

1919 – ANDRÉ CITROËN
Durf. Creativiteit. Technologie. Deze drie woorden illustreren de visie van André Citroën, een pionier in de automobielindustrie. In 1919 begint het grote Citroën-avontuur met de lancering van de Citroën Type A.  
1921-1922 – RECLAME IN DE LUCHT BOVEN PARIJS
In 1921 stelt Citroën het tweede model van zijn gamma voor: de B2. Daarna volgt de Citroën 5HP op het salon van Parijs. Ter gelegenheid van de opening van dit salon schrijft een vliegtuig ‘Citroën’ voluit in de lucht boven de hoofdstad.  
1922-1924 – RONDRIT IN DE SAHARA EN AFRIKA
Om de betrouwbaarheid van zijn wagens aan te tonen, beslist André Citroën in 1922 de Sahara te doorkruisen met zijn autochenille B2 10HP. Gesterkt door zijn succes organiseert hij twee jaar later de Croisière Noire, die het hele Afrikaanse continent van noord naar zuid doorkruist. 
1926-1930 – CITROËN B14, C6 1 EN C4
In 1926 stelt Citroën zijn B14 voor, een model voor het grote publiek met de allures van een luxewagen. Het succes is enorm. Drie jaar later wordt de C6 1 gelanceerd, het eerste snelle bedrijfsvoertuig in Frankrijk, en in 1930 maakt de commerciële variant van de C4 zijn opwachting, met uitneembare zetels en een achterklep uit twee delen.  
1931 – CROISIÈRE JAUNE IN AZIË
Vijf jaar na de Croisière Noire doorkruist Citroën het Aziatische continent van Beiroet naar Peking. Met deze Croisière Jaune, die de naam ‘Expédition Citroën Centre-Asie’ krijgt, wil Citroën de hele wereld overtuigen van de technische kwaliteiten van zijn voertuigen. 
1932-1934 – CITROËN ROSALIE EN TRACTION AVANT
Nog vóór het autosalon van Parijs van 1932 zijn deuren opent, is er veel te doen rond het nieuwste product uit de Citroën-fabrieken (verkrijgbaar met 8, 10 en 15 pk). Hij krijgt de bijnaam ‘Rosalie’ en breekt algauw alle snelheidsrecords op de autodroom van Linas-Montlhéry. In 1934 volgt al een nieuwe revolutie met de Traction Avant, vernoemd naar zijn voorwielaandrijving.  
1935 – CITROËN IN DE PROBLEMEN
De lancering van de Traction Avant kan helaas niet verhinderen dat de onderneming in financiële problemen komt. Eind 1934 neemt Michelin Citroën over om te voorkomen dat het merk instort. Op 3 juli 1935 overlijdt André Citroën, Pierre Boulanger neemt het merk met de twee V-vormige tanden over.  
1936-1939 – TRACTION AVANT 15-SIX EN TUB
In 1938 wordt de familie van de Traction Avant uitgebreid met de 15-Six. Door zijn comfort en snelheid krijgt die de bijnaam ‘De koningin van de weg’. Een jaar later richt de TUB zich tot professionals met een belangrijke nieuwigheid: de zijdelingse schuifdeur voor de laadruimte.  
1945-1947 – HEROPBOUW VAN DE CITROËN-FABRIEK AAN DE QUAI DE JAVEL
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek van Javel met de grond gelijk gemaakt door een verwoestend bombardement. Vanaf 1945 wordt de fabriek heropgebouwd. Op het salon van oktober 1946 stelt Citroën drie nieuwe modellen voor: De Berline 11, 11 légère en 15/6. De grote verrassing is echter de voorstelling van de Type H, de opvolger van de TUB. 
1948-1950 – VOORSTELLING VAN DE 2 CV
De 2 CV wordt op het salon van Parijs eindelijk aan het publiek voorgesteld. Van deze nieuwe benadering van individueel transport zullen tot 1990 meer dan 5 miljoen exemplaren worden gebouwd. In 1950 wordt de bestelwagenversie gelanceerd met een nuttig laadvermogen van 250 kg, een snelheid van 60 km/u en een verbruik van 5 l/100 km.  
1955-1958 – DS EN CITROËN ID 19
In 1955 stelt Citroën de DS voor op het salon van Parijs. De wagen, ontworpen door Flaminio Bertoni, zorgt voor een aerodynamische en esthetische revolutie. In 1958 wint de ID 19 de rally van Monte Carlo. Na die overwinning beslist Citroën deel te nemen aan de autosport op de weg.  
1960-1969 – CITROËN AMI 6, DYANE EN MÉHARI
In 1960 wordt in heel Europa op dezelfde dag de Ami 6 gelanceerd. In 1967 combineert de Dyane de mechaniek van de 2 CV met de modulariteit van een break, en in 1968 tart de Méhari nog meer regels. Deze wagen met een plastic koetswerk leent zich voor alle wegen en elk gebruik en groeit uit tot het icoon van zijn tijd.  
1970-1974 – CITROËN SM, GS EN CX
De luxueuze en sportieve SM, die in 1970 wordt gelanceerd, bouwt voort op de innovaties van de DS. Datzelfde jaar onderscheidt de GS zich door het meest aerodynamische koetswerk op de markt. In 1974 wordt de CX het model waarin alle onderzoeksresultaten van het merk samenkomen. Zijn hydropneumatische ophanging en zijn futuristische dashboard onderscheiden de auto. 
1976-1978 – CITROËN LN, LNA EN VISA

In 1976 wordt de CX break voor het eerst voorgesteld aan het publiek. Daarna volgt de LN op het salon van Parijs. De LN is een reactie op de oliecrisis: hij beschikt over de kleinste motor uit het gamma. In 1978 lanceert het merk de LNA en de Visa. Het zijn de eerste seriemodellen met een integrale elektronische ontsteking.

 

 
1980-1987 – 2 CV CHARLESTON, CITROËN BX EN AX
De 2 CV Charleston, die in 1980 werd gelanceerd als een beperkte reeks, valt zodanig in de smaak met zijn tweekleurige koetswerk dat hij als volwaardig model blijft bestaan. In 1982 verrast Citroën vriend en vijand met de BX, een moderne tweevolumeberline met vijf deuren en vijf plaatsen. Vier jaar later zorgt de AX voor de verrassing.  
1989-1994 – CITROËN XM, ZX EN JUMPER
Met de XM en zijn slimme hydractive-ophanging keert Citroën terug naar het topsegment. Die wereldpremière levert hem de titel van auto van het jaar en nog veertien andere onderscheidingen op. In 1991 biedt de ZX een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning. In 1994 lanceert Citroën in samenwerking met Peugeot en Fiat de Jumper. 
1995-1998 – CITROËN SAXO, BERLINGO EN XSARA PICASSO
Citroën stelt de Jumpy voor, zijn compacte bestelwagen. Gesterkt door zijn elan volgt een jaar later de Citroën Berlingo, op de voet gevolgd door de Berlingo Multispace en de Saxo. In 1997, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van het autosalon van Parijs, onthult Citroën de compacte berline en monovolume Xsara Picasso. 
2000-2004 – CITROËN C5 EN C3
Het autosalon van 2000 verwelkomt de Citroën C5, een symbiose van elegantie en dynamisme. Twee jaar later wordt de Citroën C3 op de markt gebracht in Frankrijk. Zijn silhouet doen denken aan dat van de 2 CV, zijn onthaal door het publiek eveneens! 
2005-2008 – CITROËN C1, C6, C4 PICASSO EN C-CROSSER
De productie van de C1 wordt in 2005 opgestart. Het merk stelt de C6 voor, een hoogtechnologisch visitekaartje. Het jaar daarop maakt de eerste compacte monovolume van Citroën zijn opwachting met de C4 Picasso. In 2007 wordt de eerste SUV gelanceerd: de C-Crosser. In 2008 is het de beurt aan de C3 Picasso, die zich onderscheidt door zijn interieurruimte.  
2009 - CREATIVE TECHNOLOGIE
Op de geboortedag van zijn oprichter wijdt Citroën zijn nieuwe merksignatuur in: Créative Technologie. Het merk onthult ook een gloednieuw logo met verchroomde en afgeronde V-vormige tanden in 3D. Eronder staat de naam ‘Citroën’ in rode letters.  
2010-2012 – C-ZÉRO EN DS-GAMMA
In 2010 lanceert Citroën zijn elektrische offensief met de nieuwe stadswagen C-Zéro. De eerste telg in een lange lijn. Datzelfde jaar wordt het DS-gamma ingehuldigd met de DS 3 als eerste illustratie. In 2011 volgt de vierdeurscoupé DS4, en de DS5 wordt in avant-première voorgesteld in Shanghai.  
2014-2015 – C4 CACTUS EN E-MÉHARI
Met de C4 Cactus biedt Citroën in 2014 een alternatief voor de compacte berlines door gebruiksgemak met esthetiek te verzoenen. Aan het einde van het volgende jaar maakt de optimistische en zuiver elektrische cabriolet met vier plaatsen een moderne knipoog naar de Méhari uit 1968.  
2017-2019 – SUV'S IN CITROËN-STIJL
In 2017 treedt Citroën de wereld van de SUV's binnen met de C3 Aircross. Hij wordt gevolgd door de C5 Aircross, een ultracomfortabele wagen dankzij de ophanging met Progressive Hydraulic Cushions® en de Advanced Comfort-zetels. In 2019 is de SUV Citroën C5 Aircross Hybrid het eerste oplaadbare hybridemodel van het merk.  
100 JAAR CITROËN
Voor het honderdjarig bestaan van Citroën veroverde ‘Le Rassemblement du Siècle’ de site van La Ferté-Vidame. Op deze mythische site van het merk werd in 1948 de 2 CV ontworpen. Meer dan 10.000 verzamelaars, 4.200 wagens en meer dan 60.000 mensen namen deel aan dit historische evenement. 
2020 - AMI
Begin 2020 verrast Citroën de hele markt met AMI, een anticonformistisch mobiliteitsvoorwerp. Hij is elektrisch, ultracompact en voor iedereen toegankelijk, zonder rijbewijs en met betaalbare aanbiedingen op maat.  

HET VIRTUELE ‘CITROËN ORIGINS’-MUSEUM

Dit virtuele museum, dat in 2016 werd gelanceerd en in 65 landen toegankelijk is, verenigt een collectie van 83 iconische Citroëns.

Het biedt een onuitgegeven ervaring, waarin u zowel visueel als auditief wordt ondergedompeld, om de modellen van het merk in 3D te ontdekken, zowel vanbinnen als vanbuiten.

HET CITROËN-CONSERVATORIUM

Van 1919 tot nu heeft Citroën een ongeëvenaard autopatrimonium opgebouwd. Dat erfgoed wordt bewaard door het Conservatorium van Aulnay-sous-bois, een fysiek museum dat een van de grootste autocollecties ter wereld herbergt met meer dan 400 historische modellen.

En dan zijn er nog de industriële en